چطور میزان دقیق ظرفیت پاوربانک ها رو محاسبه کنیم؟

محاسبه ظرفیت پاوربانک وریتی

چطور میزان دقیق ظرفیت پاوربانک ها رو محاسبه کنیم؟

هنگامی که شما برای خرید یک پاوربانک با ظرفیت mAh  10000 اقدام می کنید، توقع دارید که گوشی شما با ظرفیت باتری  mAh 1500 را حدود 6 مرتبه شارژ نماید. اما  در عمل چنین اتفاقی رخ نمی دهد.

میزان ظرفیت یک پاوربانک بر اساس باتری که در آن قرار دارد محاسبه می گردد. در درون یک پاوربانک mAh 10000 یک برد کنترل و تعدادی باتری قرار دارد. بعنوان مثال در شکل زیر 4 عدد باتری 3.7 ولت و mAh 2500 آمپری را مشاهده می نماییدکه در مجموع ظرفیت mAh  10000 را تشکیل می دهند و تا به اینجا همه چیز درست می باشد.

برد پاوربانک سبز سیستم

اما  ولتاژ موردنیاز پورت USB  5 ولت می باشد!

درون پاوربانک از باتری با ولتاژ 3.7 ولت استفاده شده است اما ولتاژ مورد نیاز پورت استاندارد USB  5 ولت می باشد. در بین مسیر باتری و پورت خروجی پاوربانک مدار مبدل وجود دارد که ولتاژ ورودی 3.7 ولت را به 5 ولت استاندارد موردنیاز تبدیل می نماید. زمانی که ولتاژ خروجی به 5 ولت افزایش یافت باید ظرفیت خروجی پاوربانک را برحسب ولتاژ 5 ولت محاسبه نماییم.         

اما چطور ظرفیت خروجی پاوربانک را محاسبه نماییم؟

یک معادله ساده برای تبدیل ظرفیت براساس تغییر ولتاژ از 7.3 به 5 ولت وجود دارد .

ظرفیت واقعی پاوربانک سبز سیستمظرفیت واقعی پاوربانک سبز سیستم

این معادله برا اساس فرمول توان الکتریکی بدست آمده است .       
حال اگر بخواهیم ظرفیت واقعی یک پاوربانک با ظرفیت اسمی mAh 10000 را بدست بیاوریم با قرار دادن در فرمول و حل معادله به ظرفیت mAh 7400 برای خروجی 5 ولت دست خواهیم یافت. این مقدار خروجی به ما نشان می دهد که به مقدار 26 درصد از ظرفیت اسمی پاوربانک کاسته شده است. این کاهش ظرفیت نتیجه عملکرد مدار مبدل پاوربانک  در تبدیل به ولتاژ بالاتر می باشد.

باید یادآور شد که مدار مبدل درون پاوربانک در هنگام تبدیل ولتاژ از 3.7 به 5 ولت ، مقداری از انرژی را بصورت هدر رفت گرمایی از دست می دهد، البته برندهای معتبر در حوزه تولید پاوربانک مدعی می باشند این هدر رفت انرژی کمتر از 2 درصد می باشد و مدار مبدل استفاده شده در پاوربانک آنها 98 درصد تبدیل موثر دارد. اما در واقعیت، گستره هدر رفت گرمایی در پاوربانک بین 2 الی 10 درصد متغییر می باشد.

پاوربانک

مشاهده همه

پاوربانک
مشاهده همه

    با این وجود در خرید پاوربانک مناسب نکته مهم دیگری  هم نقش اساسی ایفا می کند. عاملی مهم که شاید قابل لمس نباشد و در لحظه خرید نتوان از آن اطلاعات کاملی بدست آورد. باتری درونی پاوربانک عاملی مهم در میزان ظرفیت واقعی آن می باشد. بطوریکه باتری نامناسب به راحتی می تواند عامل هدر رفت 10 الی 15 درصدی انرژی ذخیره شده گردد. نقطه ضعف دیگری که با استفاده باتری نامناسب در پاوربانک خودنمایی می کند ، مدت زمان کمتر انرژی در باتری می باشد. بطوریکه پس از چند بار استفاده متوجه خواهید شد که پاوربانک ظرفیت واقعی گذشته را ندارد. اما بهترین راه حل جلوگیری از این مشکل انتخاب پاوربانک از میان برندهای معتبر این حوزه می باشد که در استفاده از اجزای سازنده پاوربانک  از وسواس خاصی برای حفظ اعتبار برند خویش استفاده می نمایند.

    در پایان باید خاطر نشان شد که ظرفیت واقعی یک پاوربانک در حالت استاندارد ، معمولا بین 60 الی 70 درصد ظرفیت اسمی آن می باشد.

    SSD یا HDD​

    پورت USB​

    تاثیر کیفیت و طول کابل بر زمان شارژ دستگاه های هوشمند

    شارژ سریعتر با شارژر مناسب

    چطور میزان دقیق ظرفیت پاوربانک ها رو محاسبه کنیم؟

    استفاده از مطالب نیوکالا مگ برای مقاصد غیرتجاری با ذکر نام دیجی‌کالا مگ و لینک به منبع بلامانع است. حقوق این سایت به شرکت نوآوران فن‌آوازه (فروشگاه آنلاین دیجی‌کالا) تعلق دارد.
    محصول با موفقیت به سبد خرید اضافه شد.